Vendt på hovedet

Alt der handler om (a)seksualitet og beslægtede emner.
Besvar
Miver
Inlägg: 6
Tilmeldt: ons 13 sep 2017, 6:47

Vendt på hovedet

Inlägg av Miver »

I forrige tider hed det "du må ikke". Frigørelsen fra dette har desværre haft en tendens til ikke at være et frit valg, et "du må gerne, hvis du vil", men i stedet at bare vende forbudet om til et påbud: "du skal". Man vendte kort sagt bare tingene på hovedet. Derfor har jeg lyst til at tage nogle moderne normer og vende lidt på hovedet.

En af den moderne tænknings forgangsmænd var Freud, der hævdede, at seksualitet kunne forklæde sig på alle mulige måder som alle mulige ting. Jeg kan ikke se, at det modsatte ikke også skulle være muligt, altså at alt muligt kan forklæde sig som seksualitet.

I visse tilfælde sker det faktisk helt åbenlyst. F. eks. i reklamer hvor en letpåklædt dame bruges til at markedsføre et produkt, der som regel ikke har nogen tilknytning til kønslivet i sig selv.

Selvom det må antages for rigtigt, at de fleste mennesker er mere eller mindre (allo-)seksuelle, så er jeg tilbøjelig til at tro, at der kan være forstærkende "medklange", som handler om helt andre ting, altså at noget andet forklæder sig som seksualitet.

Tryghed, nærhed, forståelse og omsorg er ting, som jeg vil mene (Freud ville have været uenig) eksisterer helt uafhængigt og på tværs af det seksuelle. Men der kan let og hurtigt ske forvekslinger. Eller man kan sige: mange mennesker søger disse ting i kombination med noget seksuelt.

Hvis det er rigtigt, at det modsatte at tryghed er utryghed, så kan tryghed også forstås som et fravær af angst/frygt. Det utrygge er noget, der skræmmer. Det kan tillige være at blive presset ud i ting eller situationer, man ikke har det godt med.

Her tænker jeg, at der må gøre sig et særligt forhold gældende for aseksuelle. For hvor og i forhold til hvad er det, at vi har oplevet et livslangt pres, utrygge situationer og skræmmende forventninger?

Jeg har engang fået at vide (tør ikke garantere for rigtigheden), at på det rent kemiske/hormonale plan er der ikke særlig meget forskel på det, der sker i kroppen ved erotisk opstemthed og en alvorlig forskrækkelse. Det ligger så nært at spørge, om det er muligt at opleve en (pseudo-) seksuel tilstand, som i virkeligheden er forklædt angst?

Besvar