(a)seksualitet og (a)køn - og filmen The Danish Girl

Alt der handler om (a)seksualitet og beslægtede emner.
Besvar
Anvenderavatar
kamelsnegl
Inlägg: 1110
Tilmeldt: man 16 jan 2017, 23:21
Geografisk sted: København
Kontakt:

(a)seksualitet og (a)køn - og filmen The Danish Girl

Inlägg av kamelsnegl »

Jeg ved ikke hvor mange herinde der har set filmen The Danish Girl. Jeg havde i lang tid ikke selv set den, men dog hørt lidt om den (normalt interesserer jeg mig ikke for film, så hvis jeg har hørt om noget, har der formentlig været en vis mængde snak ;)).

Jeg så den ved en fremvisning i forbindelse med Copenhagen Pride i august i år - og aldrig har jeg følt mig så triple-a (asexual, aromantic, agender). Værst af alt sad jeg ved fremvisningen ved siden af hende, hun hedder vist Linda, som jeg tror er talsperson for transkønnede i LGBT Danmark eller noget i den stil, og som jeg synes man altid ser i nyhederne når det handler om trans-emner. Med andre ord, én der i meget høj grad har et forhold til emnet. Efter filmen havde jeg virkelig svært ved at finde en passende kommentar, andet end "jeg forstår det virkelig ikke" - hvilket føltes som det totalt forkerte at sige, for efter sådan en film, skulle man vel gerne være kommet lidt tættere på at forstå... et eller andet...

Men for mig var det egentlig bare blevet endnu mere tydeligt at jeg slet, slet ikke fatter det. Ikke bare som i lidt overfladisk "det lyder underligt, det forstår jeg ikke", men som i helt grundlæggende "jeg forstår virkelig ikke konceptet i min hjerne, jeg kan slet ikke få den til at processere ideen om hvordan man 'føler sig' som et køn". Og det er vel også et udbytte af filmen: at jeg føler mig endnu mere a-gender end jeg gjorde før, og er blevet endnu mere bevidst om at det her med køn bare betyder noget andet og mere for de fleste andre, end det gør for mig (med andre ord: det er lidt ligesom med sex...). I virkeligheden ville det nok være interessant at tale med nogle "almindelige" gennemsnits-cis-kønnede for at høre, om de har en oplevelse af at 'føle sig' som deres køn (jeg er tydeligvis ikke ude over for nok mennesker, når jeg mangler nogen at spørge her...). Men umiddelbart tænker jeg, at det ikke ville have givet mening at lave filmen på den måde, hvis ikke den følelse var noget som de fleste mennesker kan genkende. Så i virkeligheden bruger jeg nok filmen til at blive klogere på hvordan flertallet har det (og aner ikke om det holder vand i praksis)...

Jeg identificerer mig som regel som kvinde, fordi jeg kan forholde mig til den del af kønsbegrebet der har at gøre med, om man er udstyret med en krop af model A eller model B. Men at man skulle 'føle sig' som det ene eller det andet køn er simpelthen uden for min hjernes rækkevidde (på engelsk skelnes somme tider mellem sex og gender: sex er det biologiske, gender er det jeg ikke forstår). Og 'heldigvis' (for mig, mindre heldigvis for visse andre), er det den fortolkning af kønsbegrebet som er mest udbredt i samfundet, så det er ikke noget jeg behøver forholde mig til til daglig, og jeg kan bare lade som om jeg er helt gennemsnitsalmindelig ;). Der er tilpas mange andre parametre hvor jeg er vant til at føle mig anderledes...

Der er egentlig ikke noget diskussionsoplæg på vej her, jeg havde bare lyst til at fortælle lidt om min reaktion på filmen, men det kan jo være der er andre der har set den, og tænkt enten noget lignende eller noget helt andet. Eller ikke har set den, men har tænkt noget alligevel... :). Findes der monstro en kobling mellem aseksualitet og agender? (I min ultra-rationelle hjerne giver det mening at når jeg ikke har interesse i sex, så bliver køn også irrelevant - ligesom det at få børn bliver irrelevant og romantik bliver irrelevant, og på de sidste to punkter ved jeg at det ikke er alle der har det på samme måde, så der er det nok bare min hjerne der opererer ud fra det den ved mest om - nemlig mig selv :))

Anvenderavatar
MiverErTilbage
Inlägg: 87
Tilmeldt: tirs 26 sep 2017, 20:44

Re: (a)seksualitet og (a)køn - og filmen The Danish Girl

Inlägg av MiverErTilbage »

Nu er jeg da i hvert fald blevet nysgerrig og tænker, at jeg må se den film og finde ud af hvad det her drejer sig om (havde ikke hørt om den).

Indtil da burde jeg nok afholde mig fra kommentarer. Men noget, jeg rent umiddelbart tænker: man kan jo på alle mulige måder føle sig anderledes inden i end udenpå. Helt banalt i en række dagligdags situationer, hvor man af den ene eller anden grund må tvinge et smil frem, man ikke føler.

Med tiltagende alder oplever jeg i dén grad, at der er et skel. Jeg føler mig ikke ret meget anderledes indeni, end da jeg var ung. Men når jeg kigger mig i spejlet, sidder der en underlig, gammel gut derinde, der mere ligner min far end mig. Måske er det ikke så meget anderledes med biologisk køn og kønsoplevelse.

Nå, ja - og så kan jeg jo ikke nære mig for at tilføje, at selvom man er aseksuel, så kunne det jo godt gå hen og få en betydning, om man kan tisse på et lejrbål eller ej. (Undskyld - det var dårlig humor)
Senest rettet af MiverErTilbage søn 31 dec 2017, 20:22, rettet i alt 2 gange.

Orkesterpigen61
Inlägg: 22
Tilmeldt: søn 08 okt 2017, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: (a)seksualitet og (a)køn - og filmen The Danish Girl

Inlägg av Orkesterpigen61 »

Disse to indlæg er jo et fint eksempel på bredden af os herinde.
Lige så svært som kamelsnegl har det med at forstå det med kønsdefinition og længsel efter noget - lige så svært har jeg ved at forstå, at man ikke har den længsel.
Men dejligt at her er plads til os alle.

Jeg syntes, det var en dejlig film og kunne næsten føle samhørrigheden mellem de to mennesker ud gennem lærredet.

For mig er længsel og kærlighed ikke som sådan bundet op på kønsbegrebet. For mig er der tale om et menneske, der fatter sympati for/forelsker sig i et andet menneske.

Hvordan de to så indretter deres liv - og hvad det skal indeholde/ikke indeholde - bliver en sag mellem de to.




...og så kan kvinder altså også tisse på et lejrbål, hvis bare de kan skræve over det, og der ikke er for høje flammer 😆😅

Anvenderavatar
MiverErTilbage
Inlägg: 87
Tilmeldt: tirs 26 sep 2017, 20:44

Re: (a)seksualitet og (a)køn - og filmen The Danish Girl

Inlägg av MiverErTilbage »

To mere forskellige bedømmelser af samme film kunne vel næsten ikke tænkes. Jeg bliver altå nød til at se den og danne mig min egen mening. :-)

Anvenderavatar
kamelsnegl
Inlägg: 1110
Tilmeldt: man 16 jan 2017, 23:21
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: (a)seksualitet og (a)køn - og filmen The Danish Girl

Inlägg av kamelsnegl »

Tja, jeg synes måske ikke de er så forskellige - vi kommenterer bare på to forskellige aspekter af filmen. Jeg synes også det var en fin film og en sød kærlighedshistorien - der ligger ikke nogen negativ bedømmelse i at konstatere at jeg ikke forstår kønstematikken.

Men problematikken om at føle sig som et andet køn end den krop man er født med fylder meget i filmen, og det der var mit ærinde i denne omgang :).

Besvar