En ny tanke

Alt der handler om (a)seksualitet og beslægtede emner.
Miver
Inlägg: 6
Tilmeldt: ons 13 sep 2017, 6:47

En ny tanke

Inlägg av Miver »

Jeg er en mand på 50 år. Igennem hele mit liv har jeg undret mig over mange ting vedrørende seksualitet. Jeg har især æret mystificeret af den store betydning andre tillægger det, for så stor en rolle har det aldrig spillet for mig.

Jeg har først for ganske nylig hørt om at være aseksuel. Jeg kendte nok ordet, men i en lidt anden betydning, nemlig den ganske ligfremme at noget ikke er seksuelt, f. eks. bøger og film uden seksuelt indhold og/eller et noget kønsløst persongalleri. At det er noget man kan være, og som der er foreninger for m.v. er helt nyt for mig. Derfor er jeg også lidt usikker på, om jeg nu rent faktisk er det. Jeg har læst lidt rundt omkring på nettet. Noget af det, der står, passer på mig, andet gør ikke.

I hvert fald har jeg gennem livet følt mig anderledes på måder, der har tilknytning til kønslivet. Jeg er ofte blevet beskyldt for at være hæmmet. Det har jeg egentlig ikke selv følt var tlfældet. For jeg synes, at en hæmning må være, at afholde sig fra noget, man gerne vil. At bare ikke have lyst er vel ikke at være hæmmet. Eller er det alligevel, har jeg ofte spurgt mig selv. Jeg har tygget mig igennem adskillige psykologibøger, læst om driftsundertrykkelse, fornægtelse, kropsforskrækkelse, fortrængninger, sublimering, luder-madonna-kompleks, overjegsstyring og meget andet.

Jeg er ikke uden drift/lyst. Men jeg oplever ikke dette som noget særlig vigtigt. Jeg oplever det mest netop som bare at det dukker op, en spænding, er kræver afløb. Ofte har jeg oplevet det som en forstyrrelse, hvor jeg så bare lige måtte ordne et før jeg kunne komme videre med andre ting, jeg anså for vigtigere. I øvrigt kan der ind imellem godt gå et stykke tid, uden at jeg mærker noget til det. I periode har jeg prøvet at ksperimentere lidt med mig selv, men det er ret hurtigt gået i sig selv igen. Langt det meste af tiden har det bare æret en kropslig funktion, ligesom at man mærker en rumlen i maven, og så smører sig et stykke mad.

Jeg har aldrig kunnet forstå dem, der bliver helt desperate, hvis de ikke har været sammen med nogen i en uge. For mig går der flere år imellem, i øvrigt uden at jeg oplever det som et problem. Problemet er mere de andre ting, det udelukker mig fra at være inaktiv. For jeg kan sagtens på andre måder savne at have en kæreste.

Der har været nogle stykker i årenes løb og vi har også haft sex sammen. Jeg vil ikke sige, at jeg ikke kunne lide det. Men jeg har aldrig forstået, hvorfor nogen synes, det skulle være så overvældende fantastisk. For det har jeg aldrig syntes. Faktisk er jeg henad vejen blevet træt af det, nu havde vi jo gjort det, og kunne vi så ikke finde på noget andet at foretage os. For nogle mennesker ved jeg, at det er en måde at uvikle deres forhold at afprøve nye ting seksuelt. Men for mig føles al den slags som at forholdet står i stampe. Jeg oplever ikke, at man på den måde kommer tættere på hinanden, i en dybere forståelse og samhørighed. Jeg synes, det virker udvendigt. For mig ville der være mere samhørighed i at kunne samles om en fælles interesse.

Jeg husker engang med en kæreste, hvor vi havde talt sammen en hel nat og talt utrolig åbent og ærligt. Jeg følte vi var nået til en større forståelse med hinanden, at der var åbnet op for nogle ting, at i havde delt noget værdifuldt og på den måde var kommet nærmere hinanden. Men så henad morgenstunden lagde hun op til, at i skulle i seng med hinanden. For hende var det jo nok nærmest en bekræftelse af den åbenhed, er havde været i snakken. Men for mig ødelagde det faktisk noget.

Jeg har læst flere steder, at den mest udbredte definition på aseksualtet er at ikke være tiltrukket af andre. Jeg mener godt, jeg kan føle mig tiltrukket af andre, men det er sjældent jeg oplever en decideret seksuel tiltrækning. Igennem årene har det helt klart langt oftere været forelskelser. Jeg har naturligvis ønsket at komme i kontakt med hende, jeg havde forelsket mig i. Men når jeg så har tænkt på det, har diverse dagdrømme mest handlet om at lave alle mulige andre ting sammen.

Jeg oplever jævnligt, at et eller andet kan vække lyst. Men det er egetlig ikke på den måde, at det er udtryk for noget, jeg har lyst til at involvere mig med. Det står ligesom udenfor og trykker på knappen, og har derefter ikke yderligere betydning. Det er lidt svært at forklare.

Men jeg har oplevet nogle gange at blive opstemt ved at være tæt på en kvinde, f. eks. under tæt dans. Men egentlig mest oplevet det som en rent fysisk reaktion, og egentlig ikke som noget, jeg følte havde særlig meget at gøre med mig og min person.

Men alt i alt: jo - jeg oplever at reagere på noget, kan blive tændt af det ene eller andet. Alligevel føler jeg, at det er i langt mere begrænset omfang i forhold til, hvad andre fortæller om deres lyster og om at blive tændt.

Det, jeg måske har været allermest forundret og uforstående overfor, er, når folk taler om at "det skete bare", at de ligesom blev helt opsugt og forsvandt i tingene. Det har jeg aldrig oplevet. Det har tvært om krævet en yderst bevidst indsats, hvis jeg skulle involvere mig i den slags aktiviteter med en anden.

Det er efterhånden 19-20 år siden, at jeg har været sammen med nogen. Jeg oplever det ikke som et stort savn. Jeg savner mere andre sider af det at have en kæreste. Dertil har jeg oplevet nogle situationer, hvor folk har syntes, jeg var underlig, helt måbende spurgt, hvordan jeg kunne holde det ud, at de ville være blevet skingrende sindssyge og den slags.

Er der noget af det her, som andre kan genkende fra sig selv? Tror i, jeg ville føle mig hjemme i en forenng for aseksuelle? Eller hører jeg til et helt andet sted?

Anvenderavatar
kamelsnegl
Inlägg: 1110
Tilmeldt: man 16 jan 2017, 23:21
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En ny tanke

Inlägg av kamelsnegl »

Umiddelbart lyder det for mig som om du er aseksuel :). Der er meget i din beskrivelse, som jeg enten genkender fra mig selv, eller har hørt tilsvarende fra andre aseksuelle.
Miver skrev:
ons 13 sep 2017, 8:12
Jeg har læst flere steder, at den mest udbredte definition på aseksualtet er at ikke være tiltrukket af andre.
Det ser næsten ud som om der er faldet et ord ud ;). Den definition jeg opfatter som mest udbredt, er at man ikke er seksuelt tiltrukket af andre.

Man skelner ofte mellem seksuel orientering og romantisk orientering (se også her, og mange andre steder). Det lyder for mig som om du er heteroromantisk aseksuel. Det er måske især i det aseksuelle miljø at der er opmærksomhed på denne skelnen mellem seksuel og romantisk orientering, men man møder også folk udenfor "vores" miljø, der får en positiv aha-oplevelse, når de hører om det første gang.

Det lyder for mig som om du falder klart inden for foreningens målgruppe (disclaimer: jeg sidder i bestyrelsen). Om du vil føle dig hjemme, kommer også an på hvad du ønsker/forventer dig af foreningen. Et af foreningens formål er at oplyse om aseksualitet. Et andet er at give aseksuelle et sted at mødes, men de fleste aktiviteter der foregår er åbne for alle, uafhængigt af medlemsskab. Du kan møde folk på forummet her, men der er også nogle facebook-grupper (udenfor foreningens regi), hvis man er mere til den slags. Endelig er der sociale meetups hvor vi mødes og hygger (p.t. i København og Aarhus), og diskussionsaftener (i København, med Skype-mulighed). Når vi mødes er der tit en aldersmæssig overvægt omkring 20-35 og et flertal af kvinder, men alle er meget velkomne, og personligt håber jeg at vi kan få øget spredningen med tiden :).

Miver
Inlägg: 6
Tilmeldt: ons 13 sep 2017, 6:47

Re: En ny tanke

Inlägg av Miver »

Tak for kommentaren og undskyld den forkerte definition.

Hvad angår det med forventninger, så tænker jeg mest i sådan noget med at møde mennesker, der har det som jeg. Lad mig her sige, at bare mange af de ting, jeg har læst på nettet, har føltes som en stor befrielse og lettelse.

Anvenderavatar
kamelsnegl
Inlägg: 1110
Tilmeldt: man 16 jan 2017, 23:21
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En ny tanke

Inlägg av kamelsnegl »

Der findes (næsten) ingen "forkerte" definitioner, så du skal ikke undskylde :). Det slog mig bare, at forskellen på den definition du havde og den jeg plejer at bruge, så ud til netop at rumme svaret på en del af de ting, du undrede dig over :).

Mulighederne for at møde mennesker kommer noget an på hvor i landet, du befinder dig. Som sagt er der mest aktivitet i København og Aarhus, så hvis din vej falder forbi et af de to steder, skulle der være god mulighed for at mødes. Hvis du ikke lige bor i nabolaget, så fortæl os hvilken dag der ville passe dig, så er der som regel nogen der er friske på at mødes til en snak på den dag. Og hvis der er en anden by, hvor du kunne tænke dig et meetup, så er der sikkert også nogen, der har mulighed for at tage turen.

amyfowler
Inlägg: 19
Tilmeldt: søn 29 jan 2017, 21:32

Re: En ny tanke

Inlägg av amyfowler »

Jeg er helt enig med Kamelsnegl. Som heteroromantisk aseksuel (Kvinde, 39) kan jeg genkende rigtigt meget at det du skriver fra mig selv. Jeg kan kun anbefale at holde øje med siden her og at komme til nogle af vores meet-ups :-)

Miver
Inlägg: 6
Tilmeldt: ons 13 sep 2017, 6:47

Re: En ny tanke

Inlägg av Miver »

Tak for begge svar. Jeg bor i Købnhavn, så det burde altså være muligt at deltage i arrangementer. Begynder også mere og mere at tro, at jeg vil kunne have glæde og udbytte af det.

Miver
Inlägg: 6
Tilmeldt: ons 13 sep 2017, 6:47

Re: En ny tanke

Inlägg av Miver »

Nu har jeg meldt mig ind. Sådan da. Jeg venter stadig på den bekæftende mail. Men den kommer vel en af dagene. Jeg har også fundet en Facebookgruppe, og den er jeg lige med det samme blevet rigtig glad for.

Ganske vist er jeg stadig lidt i tvivl, om jeg nu også hører hjemme indenfor det aseksuelle spektrum. Men det er jo ikke en sekt, jeg har tilsluttet mig. Så jeg kan jo altid takke af igen.

Orkesterpigen61
Inlägg: 22
Tilmeldt: søn 08 okt 2017, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: En ny tanke

Inlägg av Orkesterpigen61 »

Hejsa.
Har det akkurat som dig - og har først i dag stødt på betegnelsen aseksuel og foreningen og siden her.
Egentlig går jeg ikke op i, hvilken gruppe og bogstavsbetegnelser, jeg kan smykke mig med - faktum er blot, at det der med sex ikke er noget for mig.
Jeg er nok som sådan ikke decideret aseksuel, men er nået til et punkt i mit liv (56 år), hvor jeg har indset, at jeg har det bedst med, at jeg selv "ordner" mit kropslige behov for sex.
Jeg er en udpræget romantiker, der elsker at have en, at være kæreste med og være i forhold med - have dybe gode snakke, dele dagligdag med o.s.v, kysse og kramme. Sove i samme seng og måske holde i hånden til vi falder i søvn. Blot vi begge holder os til indholdet af vores eget undertøj :-).
Glæder mig meget til at møde en masse dejlige ligesindede mennesker herinde.

Anvenderavatar
MiverErTilbage
Inlägg: 87
Tilmeldt: tirs 26 sep 2017, 20:44

Re: En ny tanke

Inlägg av MiverErTilbage »

Hejsa tilbage og tak for kommentaren.

Det er rigtig rart at opleve andre fortælle om sådan nogle ting. For man kan hurtigt blive fanget i en følelse af at være helt ved siden af alting, når så mange giver udtryk for noget helt andet.

For mig handler det heller ikke så meget om præcis hvor i spektret eller hvilke bostaver. Men nok mere det, at jeg ikke er den eneste, der skiller mig ud i en verden, hvor tilsyneladende de fleste går uhyre meget op i sex og ser det som noget af det allervigtigste i deres liv.

Vi ser jo alle uundgåeligt verden gennem vores egne øjne. Derfor vil der altid være ting, der undrer os, ting vi står uforstående overfor. Helt nede i de met banale ting. Hvis A er helt vild md grønlangkål og B ikke kan udstå det, står de nogenlunde lige forundrede overfor hinanden. Jeg tror, at den forudring over menneskers forsellighed, den opdagelse af, at det der i ens egen verden er en selvfølge ikke er det i andres, kan være sund og udviklende. Men ind imellem er de nu rart at møde nogen, der ligger nærmere en selv, at blive fritaget for at være den, der skiller sig ud og er anderledes.

Orkesterpigen61
Inlägg: 22
Tilmeldt: søn 08 okt 2017, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: En ny tanke

Inlägg av Orkesterpigen61 »

Hej.
Jeg har nu aldrig tænkt på det, som om jeg skiller mig ud. Men jeg har selvfølgelig også levet i et parforhold/ægteskab fra 1992 - 2014, så der var ingen spørgsmåltegn at sætte ved noget - bortset fra at det der med det seksuelle ikke rigtigt fungerede for mig. Men vi havde jo samhørrigheden og intimiteten på anden vis.......indtil han så blev ramt af Amors pil og så fandt en kvinde, der nok kunne give ham det, jeg ikke evnede.

Så det er først her, hvor jeg har været på kødmarkedet (læs: datingsiderne), at det er gået op for mig, at jeg nok søger noget andet end de fleste.
Jeg kan til nød godt overskue, at have sex med en potentiel kæreste, mens man er nyforelsket - men tanken om, at det er noget man skal fortsætte med, når man ligesom er blevet etableret som kærestepar, kan jeg bare slet ikke klare....det kan simpelthen få mig til at afbryde forholdet...forventningen fra modparten....yrk.

Og jeg tror nok, at emnerne på datingsiderne vil rynke på næsen, hvis man laver en profiltekst, der siger: Jeg søger en kæreste, som gerne vil kysse, kramme og ikke er karig med de små daglige kærtegn. En mand, jeg kan dele dagligdagen, festdagene, de dumme dage, de sjove dage og i det hele taget tilværelsen med - have gode dybe snakke med og tie sammen med - en mand, jeg kan opleve verden og livet med, men alt sammen uden et fælles sex-liv. :-). Så skal du bare se, hvilke bemærkninger, der kommer.

Så efter jeg har fundet forummet her - og set facebooksiden, kan jeg mærke en anderledes ro indeni mig selv. Nu har jeg fået håb for, at den type forhold, som jeg i bund og grund gerne vil have, nok godt kan findes. Man skal bare kigge de rigtige steder.

Og jeg kan se, at HVIS jeg skal kategorisere mig selv, så må jeg vel betegnes: STORromantisk heteroace..... men hvor jeg dog hader at sætte folk og mig selv i bås på den måde. I bund og grund er vi vel bare alle mennesker, der elsker andre mennesker på hver vores måde.. Og nogle sender kærligheden indad til sig selv istedet for ud mod en anden.

Besvar