Aseksuel, men ikke aromantisk.

Alt der handler om (a)seksualitet og beslægtede emner.
Besvar
fbroszka
Inlägg: 3
Tilmeldt: lør 23 dec 2017, 20:02

Aseksuel, men ikke aromantisk.

Inlägg av fbroszka »

Hej. <3
Jeg er været meget forvirret i den seneste tid. Jeg har gennem det senest år fundet ud af, hvad der foregår i mit hoved. Jeg er aseksuel. Alle de tanker jeg havde, troede jeg også alle andre havde. Indtil jeg fandt ud af, det var mig, der ikke var som de andre. Jeg er okay med det, det giver mig faktisk en ro, at vide, at der ikke, er noget galt med mig, og at det faktisk er okay. Men det stiller mig dog tilbage med et spørgsmål.
Fordi mine venner får nemlig kærester på stribe i de her dage, min bedste veninde fandt en anden pige og min bedste ven er til begge køn osv.
Men hvad så med mig? Jeg er ikke ude efter et forhold, og har aldrig været. Jeg har ikke den seksuelle tiltrækning af folk, jeg ser bare en masse venner og ikke forhold i andre mennesker. Men.....Det betyder også bare, at jeg ikke ved, hvad jeg er til. Drenge, piger, begge eller.....??? Jeg ved det ikke, mine venner spørger mig, jeg prøver virkelig også selv at tænke....men jeg ved det ikke. Jeg kan ikke være i tanken om et seksuelt forhold, men jeg kan sagtens være i tanken om et romantisk forhold. Men jeg ved ikke.......jeg ved ikke "hvem" jeg kan lide. For lige meget hvem folk er, møder jeg dem med smil og har gode stunder sammen, men bare som venner, for jeg møder alle på det punkt.
Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg føler mig lidt udenfor, i verden, inde i mig. Jeg prøver at finde mig, men ikke engang det kan jeg finde ud af. :(

Fox.Foa
Inlägg: 31
Tilmeldt: tirs 18 jul 2017, 20:59

Re: Aseksuel, men ikke aromantisk.

Inlägg av Fox.Foa »

Hej fbroszka

Du siger at du ikke er aromantisk, men det lyder måske alligevel som om du godt kunne være det. Jeg ved selvfølgelig overhovedet ikke hvad du er eller ikke er, det er jo kun dig der ved hvordan du har det og så er det helt op til dig hvordan du definerer dig selv :)
Hvis du er romantisk anlagt, kan det være at du er panromantisk, hvilket betyder at du kan blive romantisk tiltrukket af alle, ikke bare et eller to køn. Det er jeg selv, også selvom jeg af en eller anden grund er en smule mere til kvinder.
Men om du er a-, pan-, homo-, hetero- eller biromantisk (eller noget helt andet), så skal du ikke være i tvivl om at du ikke er alene. Hvis du har mod på det synes jeg helt sikkert at du skal enten tage til et FAD/ace møde eller måske se om en i dit område kunne have lyst til at mødes med dig, så du kan få lov til at udforske det lidt med en der forstår det. Jeg synes at møder med flere kan være lidt overvældende, og fik enormt meget ud af et one-on-one møde med den første anden aseksuel jeg mødte, men det er selvfølgelig op til dig :) Ellers kan du jo også bare fortsætte med at skrive herinde. Det kan også hjælpe rigtig meget!

fbroszka
Inlägg: 3
Tilmeldt: lør 23 dec 2017, 20:02

Re: Aseksuel, men ikke aromantisk.

Inlägg av fbroszka »

Mange tak for det du skrev.
Jeg er glad for, du tog dig tid til det, det betyder meget.
Jeg vil helt klart overveje dit råd om at snakke med nogen andre.
Og måske har du ret? Men i hvert fald tak. Jeg håber, jeg bliver mere afklaret i fremtiden.

Anvenderavatar
MiverErTilbage
Inlägg: 87
Tilmeldt: tirs 26 sep 2017, 20:44

Re: Aseksuel, men ikke aromantisk.

Inlägg av MiverErTilbage »

Du skriver, at du har fundet en ro i forhold til aseksualitetsbegrebet, at der ikke er noget galt med dig og at det er helt fint, at du har det som du har det. Måske skulle du prøve, om du kan finde en lignende holdning til det med det romantiske. Der er jo ingen, der siger, at du behøver at finde en kæreste. At du åbenbart snakker godt med de fleste mennesker og på den måde får en stribe af gode venner, lyder da rart. Spørgsmålet er, om du savner noget andet.

Måske du i stedet for at tænke i køn, kunne prøve at tænke i indhold. Hvis du havde en kæreste, hvad end det så var en ham, hende eller en af de mange nye betegnelser, der er kommet i brug, hvad skulle i så have sammen? - Hvilket indhold skulle der være? - Jo i hvert fald ikke sex. Men hvad kunne du godt tænke dig at have sammen med en eller anden?

Rigtig mange ting kan man jo sagtens have sammen med en god ven. Men hvad mangler der så derefter?

Nu ved jeg jo overhovedet ikke noget om dig og dit liv, udover det, du fortæller i dit indlæg. Men noget, jeg i hvert fald selv har oplevet, er ønsket om at være en særlig og vigtig person i en andens liv, og at denne person jo altså er det samme for en. At ligesom være den forreste i rækken, hvis jeg må sige det på den måde. Jeg nævner det, fordi du skriver, at det får dig til at føle dig lidt udenfor, at alle dine venner får kærester. Kunne det have noget at gøre med, at du måske er lidt bange for at blive mindre betydningsfuld i en rigtig god vens liv, nu da denne har en kæreste? - Jeg ved det jo ikke. Men du kunne jo overveje, om det kunne være sådan noget.

Der er i hvert fald ingen grund til, at du skulle finde en kærste bare for at kunne fortælle vennern, at nu har du også en. En kæreste er altså noget, man selv skal have lyst til at få. Du oplever sikkert en masse andet, du kan fortælle vennerne om.

Men først og fremmest vil jeg sige, at du skal prøve at slappe lidt af omkring det. Måske møder du på et eller andet tidspunkt et helt specielt menneske, som du har lyst til at være noget mere end ven med. Måske gør du ikke. Men det afgørende er ikke, om du gør eller ej. Det afgørendee er, hvordan du har det med dig selv og dit liv. Om du i det store hele er glad og tilfreds med at være til. Det er det eneste, der er rigtig vigtigt.

Alt det med om man er det ene, andet eller tredie, er jo bare ord. De er kun gavnlige, hvis de kan hjæle en, sådan som du beskriver i forhold til aseksualitet (og som jeg i høj grad kan nikke genkendende til). Hvis det bare fører til en masse spekulationer, hvor man skal finde det sted, man kan krydse sig af, så fører det til unødige spekulationer, som bare er spild af energi. Dit velbefindende og din livsglæde er vigtigere end en masse ord.

Som sagt: Ord er gode, hvis man kan bruge dem til noget. Men gør man dem til noget, der kræver et svar, har man gjort dem for vigtige, og dermed sat dem over sit eget velbefindende. Det er o.k. at ikke have svar på alting, at ikke vide hvor man står i forhold til alting. Anderledes udtrykt: ordene skal give dig svar, ikke afkræve dig et!

fbroszka
Inlägg: 3
Tilmeldt: lør 23 dec 2017, 20:02

Re: Aseksuel, men ikke aromantisk.

Inlägg av fbroszka »

Mange tak for det du skriver. Det betyder meget for mig, din ting du siger <3 :)

Besvar